بررسی و معرفی انواع مته گردبر

مته گردبر چیست؟

ابزار بسیار کاربردی بوده و یک ابزاری با برش تیز فلزی می باشد که برای درآوردن یک دایره و سوراخ بزرگ گرد از آن استفاده می شود.

اجزای آن عبارتند از :

یک کاسه یا سیلندر استوانه ای گرد بر فلزی و یک دنباله گرد بر تشکیل می‌شود.

این ابزار از بدنه و جنس فولادی از نوع فلز ساخته شده که قطر آن از ۱۴ تا ۱۵۰ میلیمتر در بازار موجود می باشد و از انواع شکل ها و شمایل متفاوتی برخوردار است و همچنین آلیاژ های فولادی متفاوتی را دارد.

بررسی انواع مته دریل به همراه کاربردشان

این قطعه از ترکیب چند جزء دیگر نیز برخوردار می باشد که عبارتند از :

فنر مته راهنما و پایه نگهدارنده و پیچ و پین گرد که سیلندر و تیغه مته گرد بر روی آن سوار می شود.

 

انواع مته گردبر از لحاظ کاربرد عبارتند از:

به لحاظ فنی این مته ها مثل تمام ابزارهای برش تفاوت ظاهری نیز دارند که علت تفاوت بیشتر آنها در جنس ساخت و شکل عاج و دندان حل به آنها مشاهده می شود.

جنس و بدنه فولادی کبالت دار

با دندانی الماس کربن استیل و غیره از موارد این چنینی میباشند همچنین شکل دندان ها نیز متفاوت بوده که مثلاً از گرد بر دندانه اره ای برای چوب و فلزات استفاده می شود و همچنین گرد بر دندان های مربعی برای کار کردن به روی سنگ گرانیت و بتن برای برش آن ها استفاده می شود.

در نوع دیگر مته گردبر دبل به صاف بدون آج مناسب برای شیشه و سرامیک می باشند.

مته گردبر چوب

از پر استفاده ترین گردبر ها می باشد که برای کارگاه های چوبی و نجاری استفاده می شود که از مقاومت کمتری برخوردار می باشند و همچنین دندانه های اره ای شکلی دارند همچنین برای سوراخکاری انواع چوب های چندتا پلاستیکی و اجناس نرم استفاده می شود.

مته گردبر فلز

این نوع از مته ها شکلک شکل ساده ای دارند که دندانه‌های اره‌ای داشته و مناسب برای کار روی چوب و پلاستیک و انواع فلزات نرم می باشند.

مته گردبر کبالت دار

این نوع از مته ها  آجرهای کبالت دار ۵ درصد برای سوراخکاری فلزات آهن و سخت مانند آلیاژ شدن فولاد استفاده می‌شود و همچنین میتوان علاوه بر این نوع از فلزات برای چوب و پلاستیک ضخیم نیز استفاده نمود.

مته گردبر استیل و ام دی اف

گردبر های استیل همانطور که از اسمش پیداست از فلز بوده که سر الماسه از نوع تنگستن میباشد که به خاطر نوک دندان ها ورق استیل و چوب روکش دار را نیز می تواند برش دهد.

مته گردبر الماسه بتن

در این نوع از گردبر ها در نوک آن ها از جنس تنگستن سیلیکونی داشته که دارای عاج های بزرگ و مستحکمی در نوک مته میباشند که برای برش سنگ و بتن بسیار مستحکم بوده و با سرعت بالا میتواند برای سوراخکاری بتن و سنگ و سیمان استفاده شود.

مته گردبر شیشه و سرامیک ها

نوعی از ابزاری بوده که چون جنس حساسی را میخواهد برش دهد از این نوع استفاده می شود که کاربرد آنها برای سطوح حساسی مثل کاشی شیشه و سرامیک میباشد و همچنین این مته ها دندانه ندارند و با پودر الماس هایی که دارند در برابر حرارت بسیار مقاومت دارند و همچنین در حین کار باید از آب جهت خنک کنندگی سطح کار استفاده نمود.

مته گردبر کام کن

این نوع از مته ها خاص بوده و برای برش دادن یک گردی و یا یک زبانه کوچک برای چوب قابل استفاده می باشند همچنین کاربرد هایی برای کابینت سازان ماکت سازان و نجاران نیز کاربرد دارد.

مته گردبر دریل مگنت

برای دستگاه های صنعتی و قدرتمند استفاده می شود که با پایه مگنتی که دارد آن فلز سازه می چسبد و با قدرت بسیار بالا روی فلزات و ستون های قطور آهنی کار را صورت می دهد همچنین مدل های متفاوتی را نیز دارد.

مته گرد بر نمونه بردار

در این نوع از مته ها که برای عملیاتی استفاده می شود که می خواهند قسمتی از جنس بتن سنگ و مصالح به کار رفته را به عنوان نمونه بردارند میتوان از این متن استفاده نمود همچنین قدرت بالایی در تخریب را دارند و با سرعتی که کنترل شده می باشد میتواند ایجاد حفره در انواع سطوح بتنی و دیوارها و مصالح ساختمانی را انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *