بررسی انواع مته دریل به همراه کاربردشان

اگر بخواهیم تاریخچه دقیقی از مته ها را بگوییم به دوره انسان های ماقبل تاریخ می رسیم همان جایی که اولین ابزارها ساخته شد و در پی آن به مرور زمان با توجه به پیشرفت علم به این نوع از ابزارها دسترسی پیدا کرده ایم.

مته چیست؟

این نوع از ابزارها یک قطعه و ابزاری فلزی می باشند که همانند یک میله آجدار می باشند که از آنها برای سوراخ کردن در متریال هایی مثل چوب فلز شیشه سنگ مصالح ساختمانی بتن و خیلی دیگر از موارد استفاده می شود.

اگر بخواهیم از شکل ظاهری مته نام ببریم قسمت انتهای آن اغلب انصاف بوده و درون دریل می رود و نوک آن با توجه به کاربرد هایی که از آن می توان انتظار داشت متفاوت می باشد.

در کنار هر یک از این مته ها یک برجستگی و دندان شکل مانند یک شکاف و فرورفتگی می‌باشد که موازی با تیغه ها می باشند که به آن فلوت مته می گویند که کار آن این می باشد که براده هایی که حین کار ایجاد می شوند را از آنها بیرون می دهد.

فرز فرم چیست؟

انواع مته ها و کاربرد های آن عبارتند از :

مته فولادی کم کربن

این نوع از مته ها به جنس آنها ربط پیدا می کند و میتوان از آنها برای مصارف ای مثل مصارف خانگی استفاده نمود برای لوازمی مثل پلاستیک چوب نرم و حتی فلز نازک سوراخ کاری را انجام میدهد.

مته فولادی با کربن زیاد

این نوع از مته ها همانطور که از اسمش پیداست دارای کربن زیادی بوده که برای اجسام سخت تری در فلز و چوب با تراکم و بافت بالاتری استفاده میشود و همچنین عمر طولانی تری را نیز دارند.

مته فولادی آلیاژی تندبر

این نوع از مته ها در بازار بسیار محبوب می باشند و توان کارشان در سرعت بالای آن ها می باشد و همچنین برای امور در کارگاه ها و اجناس خانگی همانند چوب و فلز کاربرد دارند.

مته فولادی آلیاژی کبالت

این نوع از مته ها دندانه های آنها توسط کوبالت مجهز شده که یک عایق حرارتی روی تیغه های مته می باشد که می تواند جنسهای فلز صنعتی با سختی بالا را سوراخ کند اما یکی از جلو و آنها خطر شکننده بودن آن نیز می باشد همچنین جنس آنها از فولادی سخت و آلیاژی استیل ضد زنگ زدن و تیتانیوم می باشد دریل کالی کاری اجناس پوشش های انواع مته ها عبارتند از پوشش نیترید آلیاژ آلومینیوم تیتانیوم پوشش نیترید تیتانیوم پوشش پودر کربن پوشش اکسید سیاه

انواع مته دریل

مته چوب

مته چوب برای تشخیص مته چوب هم مثل مته الماسه می توان از آن استفاده نمود که دو لبه سر آن دارای نوک تیزی می باشد که در تخته چوب و ام دی اف به راحتی نفوذ می کند و از پر استفاده ترین مته ها در بازار می باشند.

مته الماسه

این نوع مته دیوار نیز می‌گویند که در قسمت بدنه مانند مته فلز میباشد اما نوک آن دارای دو لبه برآمده و برجسته از جنس کاربید میباشد که کاربرد آن برای مصالح ساختمانی مثل گچ سنگ بتن و کف و دیوار استفاده میشود و از این نوع از مته ها نباید روی فلز و چوب استفاده کرد برای اینکه سر الماسه آنها امکان دارد بسوزد

مته فلز

برای تمامی کاربران خانه و صنعتی استفاده می شود که مثل آهن می باشد به شکل میله ای بوده که انتهای آن گرد بوده و قطر بسیار کوچکی داشته و از سایز و قطر کوچک شروع شده تا بسیار بزرگ می باشد .

مته کبالت

این نوع از مته ها علاوه بر سوراخکاری فلزات و همچنین فلزات سخت و آبکاری شده استفاده می شوند سر آنها به کبالت تجهیز شده تا این ماده بتواند در تمام فلزات با سختی بالا مثل فولاد شدن استیل به راحتی نفوذ کرده و کار را به شکل تمام انجام دهد.

مته کاشی و سرامیک

این نوع از مته ها شبیه الماسه می باشند به دلیل اینکه نوک آن الماسه باید تجهیز باشد اما مته کاشی و چینی و نوک تیز تر در سطوح سرامیکی نفوذ می کند و همچنین امکان ترک برداشتن آن جلوگیری می شود و همچنین سر ابزار ۱۹۱ پیکانی تیز نیز دارد.

مته گرانیت

این نوع از مته ها بسیار مستحکم تر از متین سرامیک میباشند و برای سوراخکاری انواع گرانیت های نازک و ضخیم به کار می روند همچنین برای آنکه خنک شود حتماً باید از آب در حین دریل کاری استفاده نمود.

مته شیشه

این نوع از مته ها دارای میله های صاف و بلند و کشیده می باشند که در نوک آنها شبیه فلش و پیکان مشاهده می شود از این نوع مته ها برای شیشه های معمولی و بدون حرارت استفاده می شود و همچنین بدون اینکه ترک بخورند این اجسام را سوراخ خواهند کرد .

مته خزینه

این نوع از مته ها برای کابینت سازان و نجار آن مورد استفاده قرار می‌گیرد که مدل های آنها دارای یک گنبدی و مخروطی آجدار میباشد که برای خزینه کردن سوراخ که از قبل دریل کاری شده کاربرد دارد .

مته پخ زن

این نیز نوع دیگری شبیه مته خزینه میباشد بر خلاف آن سر بیرونی سوراخ پهن و گشاد نمی‌کند و در واقع به سر سوراخ زاویه نمی دهد این مطلب بدون تغییر داخل سوراخ داخلی یک فضای بزرگتر در سطح بالایی آن را ایجاد خواهد کرد چند تا سر پیچ در درون قطعه جای بگیرد و اصطلاحاً به آن میگویند مخفی شود.

مته مخروطی

این نوع از مته ها همانطور که از نامشان پیداست شبیه درخت بودند و و به شکل مارپیچ برای سوراخکاری سایز بزرگ با دریل صورت می پذیرد مته منبت کاری اینو از مته ها که به شکل آجدار و بسیار میله بلندی دارند ساخته می شوند که از آن برای کارهای ظریف مثل منبت کاری روی چوب استفاده می شوند و همین طور برای دستگاه های سی ان سی و نقش و نگار روی چوب استفاده می شود.

مته گازور

این نوع از مته ها نیز برای کارگاه های نجاری و چوب کاران و همچنین کسانی که پلاستیکی می‌دهند استفاده میشود که قطر بزرگی روی آنها ایجاد میکند و یک دایره کامل را به آنها خواهد داد از این نوع مته برای قفل درب کابینت ها و لولا ها و همچنین اعضای مختلف اسباب بازی و عروسک استفاده می شود .

مته برگی

این نوع از مته ها همانطور که از اسمش پیداست شبیه برگ بوده با میله های بلند بلند و شکلی که انتهای آن می باشد شبیه به برگ می باشد یک دایره بزرگی را در سایز ۱۰ تا ۴۰ میلی متر نیز می تواند به وجود بیاورد.

مته حفاری

از این نوع مته ها برای سوراخ کاری در عمق چوب و بتن استفاده میشود و برای مواردی که می خواهند به یک جسم برسند و تغییراتی در دل قطعه ایجاد نمایند و همچنین باید با سرعت پایینی این کار را انجام داد و دقت بالایی داشت.

مته مرغک

این نوع از مته ها برای تراشکاری استفاده میشود که از فولاد تون بریا کبالت جنس آنها می باشد که بر روی دستگاه نصب شده و سوراخکاری حفره وسط شفت فلزی و محور فولادی ابزارآلات را انجام میدهد.

مته گردبر

این نوع از مته ها برای درآوردن یک سوراخ گرد و خیلی بزرگ یا یک دایره ای که به شکل شیار می باشد استفاده می شود و همچنین با توجه به جنس و شکل و سایز روی فلز و چوب و پلاستیک و شیشه و دیوار نیز کاربردهای متفاوتی دارد در اصل برای کارگاه های صنعتی نیز نیاز به یک حفره و سوراخ گشاد دارد استفاده میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *