معرفی انواع مغار نجاری و کاربرد آن

این ابزارآلات دستی وسیله ای بسیار تیز می باشد که از آن برای حکاکی کردن بر روی چوب ها و کنده کاری استفاده می شود و همچنین برای تراشیدن از آنها بهره می برند.
همچنین این وسیله دارای اندازه های مختلف می باشد که در زیر به انواع متفاوت آنها می پردازیم.

انواع ماسک جوشکاری و کاربرد آن

انواع مغار ها عبارتند از:

مغار منبت

در این نوع همانطور که از اسم آن مشخص است برای منبت کاری و پیکر تراشی استفاده می کنند و برای حک کردن، تکه برداری و لایه بردارای  یک قطعه از چوب استفاده می‌شود.
این خود انواع متفاوتی دارد که شامل :
مغار تخت
مغار نیمه باز
مغار گلویی
مغار شفره

 

مغار مشتی

در این نوع ابزارها دسته مغار بسیار کوتاه می باشد و با استفاده از فشار دست می توان طرح مورد نظر را کنده کاری کرد و روی چوب انجام داد.

 

مغار چاقویی

همانطور که از اسم آن پیدا است شبیه تیغه چاقو می باشد اما دسته آن شبیه مغار مشتی می باشد از این نوع برای کارهای ظریف و ایجاد نقش و نگار بسیار کوچک روی دسته‌ها، تراشیدن قاشق، چنگال و وسایل چوبی آشپزخانه، طراحی ریز وسایل تزیینی،  استفاده می‌شود.

مغار چاقویی هلالی، مغار چاقویی منبت کاری، مغار چاقویی پیکر تراشی، مغار چاقویی قلمی، مغار چاقویی خراطی از جمله این گروه ابزار است.

مغار قاشقی
مغار خم
مغار ساده

مغار قاشقی

نوعی از یک مغار گلویی ضد ضربه پذیری است که گلویی آن عمق بیشتری دارد.
ترکیبی از یک مغار خمیده و مغار گلویی بوده که شکل و طراحی جلوی تیغه آن با یک میله مستقیم متصل شده به لبه‌ای قاشق شکل و با عمق زیاد است. این مغار میزان بار برداری بیشتر نسبت به مغار خمیده دارد.این ابزار برای ساخت لوازم موسیقی مثل تار و همچنین کاسه های آن استفاده می شود.

مغار خراطی

این ابزار دسته چوبی داشته و ارتفاع آن نسبت به دیگر مغار ها بیشتر می باشد و معمولا روی پایه قرار می گیرد و وقتی که چوب در حال چرخش است را برش و فرم میدهد .

هنرهایی که با این ابزار سروکار دارند عبارتند از:

هنر حجم تراشی
هنر منبت کاری
هنر خراطی
هنر ساز سازی
هنر ساخت ظروف چوبی
هنر نجاری
چگونه نگهداری انواع مغار ها
نکاتی که برای نگه داشتن این ابزار باید رعایت شود این است که خنک نگه داشتن تیغه وقتی که آن را تیز می کنید و اینکه از سوختگی هنگام آن جلوگیری نمود نمایید همچنین هنگام استفاده از مغازه هایی که چکش خور می باشند چند باید از آن نوع از چرخ ها استفاده نمود که سریع لاستیک پلاستیکی داشته باشند تا به مغار آسیبی وارد نشود همچنین هر چه از چه چکش سبکتر استفاده شود برای سلامت دستان خود نیز ز بهتر می باشد و آسیبی به دستان خود وارد نمی شود.

تشخیص یک مغار کیفیت

برای تشخیص یک مغار کیفیت و مرغوب می توان به جنس تیغه آن توجه کرد که حتما باید از جنس فولاد باشد چرا که موقعی که از آن استفاده میکنیم و تحت شرایط فشار زیاد هم می شود مشکلی پیدا نکند.
موارد مهم دیگری که باید به آن اشاره نمود این است که اتصال دسته و تیغه باید کاملاً بر هم منطبق باشد وگرنه در هنگام کار به مشکل بر خواهیم خورد.
همچنین مورد دیگری که از آن می توان آن نام برد این است که دسته آن یا باید از جنس پلاستیک باشد و یا چوب البته در نوع چوبی آن علت تعریق دست بیشتر توصیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *